Nesta
sesión tratamos a aprendizaxe baseada en tarefas, que como o seu
nome indica, céntrase en que os alumnos consigan ter unha
competencia comunicativa máis efectiva, polo que defende a tarefa
como unidade de traballo da aula para que os aprendices se comuniquen
de forma real na lingua meta. Para a elaboración destas tarefas,
polo tanto, os alumnos deben utilizar tamén unhas estratexias para
solucionar os problemas que poidan xurdir. Este
tipo de metodoloxía caracterízase pola dependencia das actividades
que se propoñen (todas dependen das anteriores) de xeito que o
alumno vai contruíndo o coñecemento coa axuda do resto dos
compañeiros e do propio docente. Para que o coñecemento se asente,
o docente debe proporcionar scaffolding ou andaimaxe, é
dicir, debe apoiar a aprendizaxe facilitándolles ferramentas e
fragmentando o traballo. Proporcionar este tipo de guías dunha
maneira adecuada é esencial para que a Zona de Desenvolvemento
Próximo do alumnado se expanda.
Xa
que neste método o papel do docente é meramente secundario e se
centra en proporcionar estas guías de forma axeitada e eficaz,
busquei algo de información sobre como podemos dar ese scaffolding
os docentes. Atopei unha entrada do blog “Pupitrelandia” (levado
por un docente de Ciencias en Catalunya, Jordi Domènech) na que se
dan seis estratexias para o uso de andamios didácticos que me
pareceu moi ilustrativa, e na que se comenta a importancia de facer
referencia a coñecementos previos do alumnado ou a usar axudas
visuais, por exemplo, para que lles sexa máis facil asentar o
coñecemento.
Nas
clases de idiomas que tiven ao longo da educación secundaria e no
bacharelato, non recordo que ningún profesor aplicase este tipo de
metodoloxía en clase de inglés. Creo que os profesores máis
innovadores no que a metodoloxía se refire foron sempre os de
francés. Por exemplo, tiven unha profesora de francés que si que
empregou este método connosco: cada sesión tiñamos unha tarefa que
facer que presentabamos ao remate da clase. Un exemplo destas tarefas
foi a de realizar unha entrevista aos nosos compañeiros de maneira
“secreta” e despois facer unha redacción sobre as súas vidas.
Creo que xa comentei esta actividade noutras entradas do blog, pero
foi unha das que se me quedou máis gravada porque me pareceu un
xesto moi bonito, xa que ademais de falar e aprender máis dos
colegas, despois obsequiámonos as nosas redaccións coas fotos de
cando eramos pequenos. Foi un detalle que me gustou moito e que
recordo con moito cariño.
Pero
ademais, ao longo do curso tamén debiamos facer outra actividade
parella ao traballo da clase, que era un proxecto. Este proxecto
íamolo desenvolvendo por grupos e tiñamos unha hora á semana
adicado a el. Consistía na elaboración dun noticieiro que incluíse
diferentes partes: o tempo, as novas, sección musical, sección
cultural, etc. A pesares de ser unha tarefa moi laboriosa, os
resultados foran moi bos na meirande parte dos grupos, e ademais
puidemos aprender moito e fixarnos máis na corrección da expresión
(ao estar todo gravado en vídeo, todos nos esforzabamos máis!).
Deste traballo tamén saíron moitas tomas falsas, que despois a nosa
profesora nos puxo para que puidésemos rirnos un pouco e fósemos
conscientes dos nosos propios erros.
A
verdade é que as clases eran moito máis divertidas, e algo que me
gustaba moito deste tipo de enfoque era que producíamos algo ao que
podíamos volver cando quixésemos. Nas clases de inglés, por
exemplo, case todas as actividades eran do tipo exercicios de drills
ou redaccións, e aínda que tamén tiñamos ese output que
podiamos revisar, non era tan divertido como poder ver o noso propio
noticieiro ou a nosa biografía. Baixo a miña opinión, isto pode
deberse a que todos os estudantes da miña clase de bacharelato
escollemos inglés na selectividade, e ao mellor o feito de que estas
probas estén tan próximas cohíbe a imaxinación e innovación do
profesorado para propoñer novas actividades e contidos que poidan
resultar máis amenos.
Unha
das cousas que se falaron en clase que me pareceu conveniente
retratar aquí, porque pode ser potencialmente utilizada no método
de aprendizaxe por tarefas, foi o aproveitamento dos recursos que nos
ofrece a propia cidade na que impartimos as clases. Como é ben
sabido, cada cidade ten unhas características históricas e
culturais que en moitas ocasións os estudantes nin sequera coñecen,
e que nos poden resultar moi útiles tanto para traballar a
competencia das expresións culturais como para propoñer tarefas. Un
dos exemplos que se propuñan en clase foi o de facer algo especial
en Vigo polo día da Reconquista na clase de francés, xa que se
rememora a saída á rúa dos cidadáns vigueses para recuperar a
cidade fronte aos invasores franceses. Programar actividades deste
tipo tendo en conta a historia e a cultura da cidade que habitamos
tamén é importante, no sentido de que lles proporcionamos unha
visión diferente e traballamos unha parte de cultura xeral que é
moi probable que recorden.
No hay comentarios:
Publicar un comentario