Esta foi a primeira das sesións que tivemos con dúas partes
divididas tan claras e diferentes, xa que a primeira parte da clase
impartiuna Ana e ás dúas últimas horas veu Luz para rematar de
falar sobre as titorías. Neste sentido, nesta última sesión
anterior á de debate tratamos temas relacionados co noso labor
docente fóra da aula, como poden ser a colaboración do departamento
de inglés cos outros departamentos que utilicen o método CLIL e os
labores de titoría nos centros.
Con respecto á primeira parte, esas dúas horas xiraron arredor do
CLIL e dos auxiliares de conversación e de se pode ser ou non unha
experiencia positiva para o alumnado. A verdade é que sobre o tema
do CLIL xa tiñamos falado en materias anteriores, e teño que dicir
que a pesar de que todo o mundo ten algún familiar ou coñecido que
impartise ou que lle foron impartidos aulas segundo o método CLIL;
eu non podo falar da miña experiencia directamente, porque non tiven
oprtunidade de participar neste tipo de programas. O mesmo pasou cos
auxiliares de conversa, nunca tiven a vantaxe de contar con un nativo
que nos axudase na clase ata a miña entrada na universidade. Porén,
xa falei con anterioridade neste blog sobre a experiencia de meu
irmán, que si viviu ámbalas dúas experiencias e que el considerou
moi positivas para afianzar algúns coñecementos de vocabulario e
coller máis soltura no inglés. Tamén cabe dicir que meu irmán
cursou en inglés a asignatura de Xeografía e Historia en 2º e 3º
de ESO, e que o profesor que impartía esa materia tiña un moi bo
nivel de inglés. Ademais, o auxiliar de conversa tamén estaba
especializado nesa área, de xeito que contaban con moita axuda para
preparar as clases e, aínda que ás veces cometían algún fallo de
idioma, polo resto todo foi bastante ben.
Non obstante, a realidade pode ser bastante diferente dependendo da
materia e do nivel de inglés do docente que imparta esa materia en
cuestión. A min, por exemplo, pareceríame moi complicado dar
materias como Matemáticas ou Física e Química en inglés. En clase
xa falamos de que pode ser moi útil para alumnos que queiran
perseguir carreiras de carácter técnico ou científico, xa que o
inglés é o idioma utilizado nese mundo, mais a min ségueme
parecendo un pouco complicado por seren das materias que teñen uns
índices de suspenso máis elevados. Por outra parte tamén está o
feito de que o único requisito académico para que un docente poida
impartir a súa materia noutro idioma é acreditar un nivel B1.
Paréceme un nivel de usuario intermedio a nivel independente, pero
bastante básico a nivel académico. É evidente que un docente que
queira participar neste tipo de experiencias sabe que vai ter que
traballar máis o idioma, preparar máis as clases e debe ter un
interese tamén no idioma, de xeito que dáse por sentado que os
profesores que o solicitan teñen ánimo e ganas de facer que todo
funcione correctamente, pero ás veces os erros que eles cometan
poden fosilizarse tamén nos alumnos. Nunca esquecerei o exemplo que
unha compañeira nos puxo en clase, na que a un coñecido seu se lle
fosilizou a expresión "realise an exercise" polo
seu profesor de CLIL. Por iso penso que aínda que o CLIL é moi útil
para que o alumnado adquira vocabulario, mellore en xeral a súa
comprensión e produza máis noutro idioma, tamén é moi preciso que
dende os departamentos se bote unha man para intentar mellorar tamén
a seguridade do docente ao dar a clase. A idea de Ana de aproveitar
as clases de reforzo de inglés para revisar vocabulario, expresións,
etc. que puideran ser útiles para a clase de CLIL pareceume xenial
para preparar ao alumnado tamén.
Con respecto á segunda parte da sesión, tratamos o tema da titoría.
Como é ben sabido, cada titor dun curso do centro conta cunha hora
de titoría á semana para traballar co alumnado algúns temas
transversais, comentar os problemas e dificultades que poidan xurdir
entre compañeiros ou cos profesores, expoñer queixas e suxestións,
aproveitar para crear un grupo-aula unido, debater sobre algúns dos
problemas da adolescencia ou da sociedade en xeral. Trátase de crear
unha conciencia nos rapaces, ao mesmo tempo que fan actividades máis
distendidas e aprenden uns doutros.
Algo que non sabía cando rematamos as clases e que aprendín xa nas
prácticas foi que o departamento de orientación tamén pode ofrecer
axuda aos titores e titoras dos cursos, dependendo das necesidades
que teña o grupo-aula titorando, con material sobre o que traballar
algúns temas. Polo menos, así pasa no centro no que me atopo agora
mesmo realizando as prácticas, aínda que debo recoñecer que contan
cun excelente departamento de orientación, preocupado e interesado
polo benestar e a integración do alumnado, de xeito que pode ser que
non en tódolos institutos haxa estas facilidades para os docentes.
Eu tamén fixen unha bree recopilación de material audiovisual co
que tratar algúns dos temas para titoría. En primeiro lugar, unha
película que poñería na hora de titoría sería Inside out (Del
revés), xa que me parece que reflicte o cambio da actitude e o
pensamento dende que somos pequenos ata que chegamos á adolescencia,
de xeito que lles pode servir para reflexionar sobre as súas propias
decisións e comportamentos. Unha largometraxe que eu vin no
instituto na hora de titoría foi La clase, unha película que
mostra a realidade de moitas aulas de institutos conflictivos. O bo
que ten este filme é que permite explorar a outra cara do sistema
educativo que eles non ven: o punto de vista do docente que debe
lidiar cun grupo desestruturado e con faltas de comportamento. Con
este tipo de materiais permítesenos tratar a empatía tamén, que é
algo importante para que a convivencia no centro sexa o mellor
posible e para fomentar o entendemento e o diálogo entre o alumnado.
A continuación deixo unha lista de cortos ou vídeos que poden
servir para ser traballados en horas de titoría e cos que traballar
diversas temáticas cos rapaces:
1. Bullying: For the Birds
2. Cambio climático: What if all the ice melted on Earth?
3. Empatía: Living with depression
4. Violencia de xénero: "Slap her": children's reactions
5. Autoestima: Taking pictures of things I find beautiful
6. Cyberbullying e consumo responsable de internet: You look disgusting
7. Inclusión e diversidade: Love has no labels
8. Estigmatización e igualdade: Always like a girl
9. O sistema educativo: Alike
Todos estes vídeos permiten facer reflexións e críticas co alumnado sobre a situación actual e que queremos para o noso futuro, así como buscar modos de cambialo. Deste xeito, ademais de fomentar a creatividade, tamén espertamos neles o espírito crítico e o sentido da xustiza.
Chapeau! Outra entrada magnífica. Tes feita unha selección estupenda de vídeos nos que podes combinar temas de titoría con actividades de inglés, sexas ou non titora. O de For the Birds useino varias veces. Tamén recomendo a película Cobardes para o tema do acoso. Nós vimos a peli en castelán (é española) pero fixemos traballo de expresar opinións e role play en inglés. Usarei as túas recomendacións e o próximo curso, moitas gracias por compartilas.
ResponderEliminarNos fas referencia aos cursos de PMAR, dos que tamén se falou na sesión, pero moitas das actividades que suxires, adaptadas ao seu nivel, poden funcionar estupendamente.
ResponderEliminarQué colección de vídeos para poder usar! moi bo traballo. Só un comentario, efectivamente tes razón respecto ás posibles carencias no idioma estranxeiro que pode ter o profesor CLIL, pero a capacitación mínima requerida é un B2, non un B1 como ti dis, e con un B2 se supón que pode manexar a clase.
ResponderEliminar